Kohtuullisen kahvinjuonnin on monissa tutkimuksissa osoitettu olevan yhteydessä pienentyneeseen tyypin 2 diabetesriskiin.
TIEDOTE 24.11.2009
Lokakuussa 2009 julkaistun tutkimuskatsauksen (Pimentel ym.) mukaan 14 kohorttitutkimusta 18:sta osoitti tyypin 2 diabeteksen riskin alentuneen merkitsevästi henkilöillä, jotka juovat kahvia säännöllisesti.
Useissa tutkimuksissa kohtuullisen kahvinjuonnin eli neljän 150 ml kahvikupillisen (vastaten 400 mg:n kofeiiniannosta) nauttiminen liitetään alentuneeseen sairastumisriskiin. Toisaalta tutkimustulokset osoittavat useampien annosmäärien pienentävän riskiä; mitä enemmän kahvia juodaan, sitä pienempi riski. Suojavaikutusta oletettavasti selittävät kahvin eri ainesosat useiden eri mekanismien kautta.
Myönteisistä tutkimustuloksista huolimatta on silti ennenaikaista suositella kahvinjuonnin lisäämistä tyypin 2 diabeteksen ehkäisykeinona väestötasolla.
G D Pimentel et al, Review. Does long-term coffee intake reduce type 2 diabetes mellitus risk? Diabetology & Metabolic Syndrome, Epub ahead of print, October 2009