Kahvi.net kaikki kahvista
 

Kahvin juonti keski-iässä voi pienentää myöhäisiän dementiariskiä

Keski-iän kahvinjuonti saattaa pienentää riskiä sairastua dementiaan ja Alzheimerin tautiin vanhemmalla iällä. Tähän johtopäätökseen on päädytty suomalaisella aineistolla tehdyssä sydän- ja verisuonitautiriskiin, ikääntymiseen ja dementiaan liittyvässä CAIDE-tutkimuksessa. Tutkimustulokset julkaistiin Journal of Alzheimer's Disease -lehdessä tammikuussa 2009.

TIEDOTE 18.2.2009

Kuopiossa tehty tutkimus selvitti millainen yhteys keski-iässä nautitulla kahvilla ja teellä on riskiin sairastua myöhäisiällä dementiaan ja Alzheimerin tautiin. Tutkimusaineistoksi valittiin satunnaisotannalla henkilöitä, jotka osallistuivat Pohjois-Karjala -projektiin ja FINMONICA-tutkimukseen vuosina 1972, 1977,1982 tai 1987. Vuonna 1998, keskimäärin 21 vuoden seuranta-jakson jälkeen, tutkittiin uudelleen 1409 (71 %) 65-79 -vuotiasta henkilöä. Heistä 61 oli dementoitunut ja 48:lla todettiin Alzheimerin tauti. Keski-iässä kahvia nauttineiden riski sairastua dementiaan tai Alzheimerin tautiin oli alempi kuin vähän tai ei lainkaan kahvia juovilla. Riski oli 3-5 kupillista kahvia päivässä nauttineilla 65 % pienempi kuin 0-2 kupillista nauttineilla.

 

Marjo H. Eskelinen, Tiia Ngandu, Jaakko Tuomilehto, Hilkka Soininen, Miia Kivipelto Midlife Coffee and Tea Drinking and the Risk of Late-Life Dementia: A Population-Based CAIDE Study. Journal of Alzheimer's Disease 200916(1), 85-91

 

 

 

18.2.2009

Suomalaistutkimus: kahvin juonnilla on käänteinen yhteys maksasyövän riskiin

 

Suomalaisen tutkimusryhmän vuonna 2008 julkaistussa tutkimuksessa oli tavoitteena määritellä kahvinkulutuksen ja seerumin GGT:n yhteys primaarisen maksasyövän riskiin sekä yhdessä että erikseen. Kohorttitutkimuksissa seurattiin 60 323 iältään 25-74 -vuotiasta suomalaista, joilla ei ollut syöpätaustaa. Maksasyövän todennäköisyydet olivat 0-1, 2-3, 4-5, 6-7, tai >8 kupillista kahvia päivittäin juovilla vastaavassa järjestyksessä 1.00, 0.66, 0.44, 0.38, ja 0.32 (P trendille 0,003). Ryhmän johtopäätös oli, että kahvin juonnilla on käänteinen ja asteittainen yhteys maksasyövän riskiin.

 

Tutkijat havaitsivat myös, että korkea seerumin GGT-taso on yhteydessä lisääntyneeseen maksasyövän riskiin. Maksasyövän riskin todennäköisyys, oikaistuna monimuuttujilla ja kahvinjuonnilla, oli seerumin GGT-arvojen korkeimman ja matalimman neljänneksen välillä 3,13 (95 % luottamusväli 1,22 - 8,07). Käänteinen yhteys kahvinkulutuksen ja maksasyövän välillä säilyi taustatekijöiden vaihtelusta huolimatta: ikä yli/alle 50 vuotta, tupakoi parhaillaan/ei koskaan tupakoinut/joskus tupakoinut, käyttää alkoholia/ei koskaan käyttänyt alkoholia, ylipainoinen/normaalipainoinen, ja seerumin GGT-arvo korkeimmalla/kolmella matalimmalla kvartiililla. Hyvin matalan kahvinkulutuksen ja seerumin korkeaan GGT-tasoon liittyi yhdessä lähes yhdeksänkertainen sairastumisriski.

 

Hu, Tuomilehto, Pukkala, Hakulinen, Antikainen, Vartiainen, Jousilahti:

Joint Effects of Coffee Consumption and Serum Gamma-Glutamyltransferase on the Risk of Liver Cancer (HEPATOLOGY 2008;48:129-136.)

 

 

TIEDOTE 24.4.2008

Vaaleapaahtoinen kahvi edelleen suosituinta

Kotimaiset paahtimot toimittivat vuonna 2007 kaupalle ja suurkeittiöille paahdettua kahvia 48,7 miljoonaa kiloa, joka oli samaa kokoluokkaa kuin vuonna 2006. Kokonaistoimitukset olivat tuonti mukaan luettuna 51,3 miljoonaa kiloa, mikä oli 0,5 % edellisvuotta alempi tuonnin laskusta johtuen. Suomessa myydystä kahvista 97 % on vaaleapaahtoista ja loppu tummapaahtoisia tai erikoiskahveja. Pikakahvien kulutus on Suomessa edelleen pientä ja vain noin 1 % kokonaiskulutuksesta.

 

Lehdistötiedote Tammikuu 2008

 

Kahvin juonti saattaa alentaa riskiä sairastua Parkinsonin tautiin

 

Säännöllisesti kahvia juovilla saattaa olla pienempi riski sairastua Parkinsonin tautiin. Lisää näyttöä tästä saatiin äskettäin julkaistussa laajassa suomalaistutkimuksessa, jossa seurattiin kahvin ja teen kulutuksen suhdetta Parkinsonin taudin sairastumisriskiin. Tulos on samansuuntainen useiden aiemmin julkaistujen prospektiivisten tutkimusten kanssa.

Heinäkuussa 2007 julkaistussa laajassa prospektiivisessa suomalaistutkimuksessa selvitettiin, onko kahvin tai teen juonnilla yhteyttä riskiin sairastua Parkinsonin tautiin. Tutkimusta koskeva artikkeli on julkaistu Movement Disorders -julkaisussa.

Tutkimuksessa seurattiin keskimäärin 12,9 vuoden ajan 29 335 suomalaista, iältään 25-74 -vuotiasta henkilöä. Kyseisenä aikana 102 miehellä ja 98 naisella diagnosoitiin Parkinsonin tauti. Tauti puhkesi miehillä keskimäärin 62,2-vuotiaana ja naisilla 64-vuotiaana. Parkinsonin tautiin sairastumisen riskisuhde riippui päivittäin juodusta kahvimäärästä (ei lainkaan, 1-4 kupillista ja 5 kupillista tai enemmän). Miehillä riskisuhteet olivat 1,00, 0,55 ja 0,41 (P trendille =0,063) ja naisilla 1,00, 0,50 ja 0,39 (P trendille 0,073). Merkitsevää eroa sukupuolten välillä ei tässä tutkimuksessa havaittu. Näiden tulosten perusteella kahvin juonnilla näyttäisi olevan yhteys pienentyneeseen riskiin sairastua Parkinsonin tautiin.

Parkinsonin tauti on toiseksi yleisin hermostoa tuhoava sairaus vanhempien ihmisten keskuudessa. Sairauden syitä ei tunneta. Kahvin Parkinsonin taudin sairastumisriskiä vähentävän vaikutuksen biologinen mekanismi on edelleen epäselvä, mutta aiempien tutkimusten perusteella todennäköisimpänä suojaavana tekijänä pidetään kahvin sisältämää kofeiinia.

Lähde:

Gang Hu, Siamak Bidel et al. Coffee and tea consumption and the risk of Parkinson´s disease. Movement Disorders 2007.

Lisätietoja:
Paahtimoyhdistys
Marleena Tanhuanpää
asiamies
puh. 09-1488 7222


 

 

Kahvista ehkä apua Alzheimerin tautiin

Kahvin juonti saattaa vähentää Alzheimerin tautiin (AD) sairastumisen riskiä ja viivyttää siihen sairastumista. Uusimmissa 2000-luvulla tehdyissä tutkimuksissa on saatu yhä enemmän kokeellista ja epidemiologista näyttöä, joka puhuu kahvin Alzheimerin taudilta suojaavan vaikutuksen puolesta. Kahvinjuojilla Alzheimerin tautiin liittyvä muistin heikkeneminen tapahtuu hitaammin ja kognitiiviset kyvyt säilyvät pitempään kuin ei-kahvinjuojilla. Kofeiinin lisäksi kahvissa on ilmeisesti muitakin yhdisteitä, joilla saattaa olla taudin oireita estävä tai hidastava vaikutus.

Kahvi ja terveys -uutiskirje 1/2007 "Kahvista ehkä apua Alzheimerin tautiin" esittelee uusimpien, pääosin 2000-luvulla julkaistujen kansainvälisten tutkimusten tuloksia kahvin ja Alzheimerin taudin yhteyksistä. Kofeiinilla näyttää olevan käänteinen yhteys Alzheimerin tautiin ja kahvinjuojilla pienentynyt sairastumisriski. Samat vaikutusmekanismit näyttävät välittävän kahvinjuonnin myönteiset vaikutukset aivoissa sekä Alzheimerin taudissa että Parkinsonin taudissa (Kahvi ja terveys 2/2004). Kofeiinin lisäksi kahvissa on ilmeisesti muitakin Alzheimerin taudilta suojaavia ainesosia, kuten trigonelliineja.

Lue aiheesta enemmän Uutiskirjeestä 1/2007.

Lisätiedot:

Lisätietoja:
Paahtimoyhdistys
Marleena Tanhuanpää
asiamies
puh. 09-1488 7222

Siirry sivun alkuun